Plasti Dip

Plasti Dip er mere end 40 år gammelt


For 40 år siden blev Plasti Dip blandt andet brugt til at
 
  • Beskytte værktøj
  • Beskytte mod vand og korrosion
  • Vibrationsdæmpning og meget andet

- Egentlig er der ikke meget der er ændret i forhold til dengang, men vi har dog en industri for beskyttelse og farveskift på biler som er i rivende udvikling.


For mere end 10 år siden blev Plasti Dip forsøgt på en bil ... i dag, dippes der hundredevis af biler hver måned verden over.

Plasti Dip er 100% syntetisk gummi med en elastisitetsgrad på 420% - I modsætning til eksempelvis traditionel folie, så er Plasti Dip utrolig fleksibel og meget nemmere at pille af når man ønsker det fjernet.  
Og er faktisk så naturligt som det overhovedet kan blive.

Du kan læse mere om Performix, som er virksomheden bag Plasti Dip, her: http://www.plastidip.com eller om den lidt mere keative side her: http://dipheadsunite.com

Og så er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os for en snak om alle de muligheder Plasti Dip byder på - Vi sidder klar ved telefonerne på 27 13 08 08 - Vi tales ved !

Det skal du bruge for at dippe din bil

Som udgangspunkt skal du bruge en sprøjte og nogle materialer for at dippe din bil, men der er også andre ingredienser du skal bruge for at sikre et godt resultat, og for at passe på dig selv når du dipper

Vi anbefaler:


Sprøjte,
Maske,  
Malerdragt,  
Filtre
Malertape
Silikonefjerner
Rensesæt
Fortynder
Dip Guard
Dip Coat
Mikrofiberklud
Spudger

Og naturligvis en masse dip ;) 

Nedenfor kan de se hvor meget dip du skal bruge til din bil.


4 Gallons
Alfa Romeo MiTo, Audi A1, Chevrolet Aveo, Citroën C3, Citroën DS3, Dacia Sandero, Fiat Punto, Ford Fiesta, Honda CR-Z, Honda Jazz, Hyundai i20, Hyundai Veloster, Kia Rio, Mazda2, Mitsubishi Colt, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 206+, Peugeot 207, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, SEAT Ibiza, Škoda Fabia, Suzuki Swift, Toyota Yaris, VW Polo, Volvo C30, VW UP, Seat Mii, Skoda CITY GO, Toyota Aygo, Citroen C1, Peugeot 107 og 108

5 Gallons
Alfa Romeo Giulietta, Audi A3, BMW 1 Series, Chevrolet Cruze, Citroen C4, Citroen DS4, Dacia Logan, Fiat Bravo, Ford Focus, Honda Civic, Honda Insight, Hyundai Elantra, Hyundai i30, Kia Cee’d, Lexus CT, Mazda3, Mercedes A-Klasse, Mercedes CLA, Mitsubishi Lancer, Opel Ampera, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Megane, Seat Leon, Seat Toledo, Škoda Octavia, Skoda Rapid, Subaru Impreza, Subaru XV, Toyota Auris, Toyota Corolla, Volkswagen Golf, Volvo V40, VW Beetle, VW Jetta, Audi A4, Audi A5, BMW 3-Serie, Citroën C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Hyundai i40, Mazda 6, Mercedes-Benz C-klasse, Opel Insignia/Vectra, Peugeot 508, Renault Laguna, Škoda Superb, Toyota Avensis, Volvo S60/V60, VW Passat

6 Gallons
Audi A6, Audi A7, BMW 5-Series, Chrysler 300C, Jaguar XF, Mercedes CLS, Mercedes E-Klasse, Saab 9-5, Volvo S80, Volvo V70/XC70, Volkswagen CC, St. cars i normal kategorien

7 Gallons
BMW X1, Dacia Duster, Opel Mokka, Peugeot 2008, Renault Captur, Skoda Yeti, Audi Q7, BMW X5, BMW X6, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Mercedes M-klasse, Porsche Cayenne, Range Rover, Range Rover Sport, Toyota Landcruiser, Volvo XC90, VW Touareg, Audi Q3, Audi Q5, BMW X3, Honda CR-V, Hyundai ix35, Kia Sportage, Mazda CX-5, Mercedes-Benz GLK, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Subaru Forrester, Suzuki S-Cross, Toyota RAV4, Volvo XC60, VW Tiguan, Citroën C3 Picasso, Fiat 500L, Ford B-max, Honda Jazz, Hyundai ix20, Kia Venga, Opel Meriva, Skoda Roomster, Toyota Verso-S, Ford Galaxy, Mercedes-Benz Viano, VW Multivan, VW Sharan, Citroën C4 Grand Picasso, Dacia Lodgy, Chevrolet Orlando, Ford Grand C-MAX, Ford S-MAX, Kia Carens, Mazda 5, Peugeot 5008, Renault Grand Scenic, Toyota Verso, VW TouranBMW X1, Dacia Duster, Opel Mokka, Peugeot 2008, Renault Captur, Skoda Yeti, Audi Q7, BMW X5, BMW X6, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Mercedes M-klasse, Porsche Cayenne, Range Rover, Range Rover Sport, Toyota Landcruiser, Volvo XC90, VW Touareg, Audi Q3, Audi Q5, BMW X3, Honda CR-V, Hyundai ix35, Kia Sportage, Mazda CX-5, Mercedes-Benz GLK, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Subaru Forrester, Suzuki S-Cross, Toyota RAV4, Volvo XC60, VW Tiguan, Citroën C3 Picasso, Fiat 500L, Ford B-max, Honda Jazz, Hyundai ix20, Kia Venga, Opel Meriva, Skoda Roomster, Toyota Verso-S, Ford Galaxy, Mercedes-Benz Viano, VW Multivan, VW Sharan, Citroën C4 Grand Picasso, Dacia Lodgy, Chevrolet Orlando, Ford Grand C-MAX, Ford S-MAX, Kia Carens, Mazda 5, Peugeot 5008, Renault Grand Scenic, Toyota Verso, VW Touran
 

Sådan sprøjter du Plasti Dip


Her finder du svaret på de mest gængse spørgsmål omkring Plasti Dip, og hvordan du bruger produktet.
 
Alle overflader der skal sprøjtes skal rengøres. Evt med silikone fjerner eller Pre Dip Plastik, chrom m.m. som ikke skal sprøjtes skal afdækkes med tape, papir eller plastik. Vi anbefaler at man afmonterer løse dele på bilen, hvis det er muligt - Specielt sidespejle, dørhåndtag og rudelister bør fjernes hvis muligt Det bedste resultat får du med en professionel sprøjtepistol som alle autolakerer benytter, men har du ikke adgang til sådan en anbefaler vi at du bruger vores "gør det selv sprøjte" fra Wagner
Hvis du bruger ufortyndet Plasti Dip skal det fortyndes med Hagman's fortynder,
Blandingsforholdet er 50/50
Sprøjteafstanden er 20-25 cm fra overfladen når du bruger vores Wagner sprøjte og 10-12 cm når du bruger en spraydåse. Når du sprøjter starter du oppefra og arbejder dig ned ad og med 50% overlap. Plasti Dip skal lægges med min. 8 lag - Hvis du skal dippe med Dip Pearls lægger du eksempelvis 6-7 lag base og 2-3 lag topcoat.
Tørretiden mellem lagene varierer alt efter temperaturen i rummet. Hvis rummet er eksempelvis 18 grader er tørretiden ca. 20 minutter. Således venter man ca. 20 minutter mellem lagene, eller indtil overfladen bliver mat. Du må ikke dippe i direkte sollys - det bedste resultat opnås indenfor i et rum der er godt ventileret og med en jævn temperatur omkring 18 grader. Du skal altid bruge maske, briller og handsker når du dipper. Inden du dipper skal du planlægge hvilken retning du går rundt om bilen - Start evt. med taget, stolpen over dørene og ned på bagskærmen, bagklappen, bagkofanger o.s.v.
Når det sidste lag er lagt, fjernes afdækningen efter 15-20 minutter, men vær meget forsigtig. Hvis der er steder, hvor dippen ikke selv slipper kan du bruge en varmekniv - Brug IKKE en skalpel eller andre skarpe instrumenter på bilens overflade. Efter ca. 12 timer er dippen tør, og faktisk allerede 20 minutter efter sidste lag, er den overfladetør. Gennemhærdning er færdig efter ca. 3 uger, så du bør ikke bruge børste, køre i vaskehal, sætte klistermærker m.m. på bilen før efter de 3 uger. Du skal bruge ca. 2-3 gallons ufortyndet dip til en normal størrelse bil - 2-3 gallons ufortyndet dip mixes med 8-12 liters fortynder så du får henholdsvis 16 og 24 liter færdigblandet dip.
Hvis du dipper dine fælg skal du regne med ca. 1 spraydåse pr. fælg. Dippen i en spraydåse er tykkere og dækker bedre så du kan nøjes med 6 lag, selv om vi altid anbefaler 7-8 lag - Hellere 7-8 tynde lag end 6 tykke lag og så får du også den pæneste overflade. De fleste Plasti Dip produkter er UV-resistente, men ikke Blaze serien, så her skal du altså regne med at farven falmer efter 6-12 mdr, medmindre du afslutter med eksempelvis Plasti Dip i klar. Husk også altid at have en fulddækkende hvid base inden du sprøjter Blaze farver på overfladen. Fra sort til hvid kan være en smule krævende - Du skal starte med en gråtone (Gunmetal) i 2-3 lag, hvor efter du lægger en hvid ellers kommer den hvide ikke til at dække.
Rustfri stål har en sammensætning der gør at Plasti Dip ikke holder så godt fast som på eksempelvis lakerede overflader, plastik m.m. Skal du dippe på rustfri stål anbefaler vi at du først bruger en klar/transparent plasti dip først
 

Korrekt udstyr og indstilling af din sprøjte


Som udgangspunkt er den eneste godkendte sprøjte til Plasti Dip vores gamle Earlex 2901 som kan bruges med enten en 1.5 eller en 1.7 mm dyse, men de lidt mere professionelle dippere vælger nok hyppigst en professionel laksprøjte.

Earlex 2901 produceres desværre ikke længere, så vi har fået testet nyere sprøjter såsom Wagner, og disse er godkendte til Plasti Dip

Vælger man at bruge en professionel sprøjtepistol skal man gå efter en HVLP sprøjte med en dyse på mellem 1.5 og 1.7 mm og et tryk på omkring 1.3 - 1.5 PSI, dette kan variere lidt efter hvilken sprøjtepistol man bruger.

 

Sådan vedligeholder du din dippede bil


Du kan vaske din dippede bil som du plejer - Det vil sige du kan bruge svamp, børste eller køre den i en vaskehal. Kører du bilen i vaskehal skal du vælge et program uden tilsætningsstoffer (Voks m.m.). Men husk at dette først gælder efter de 3 ugers hærdning.

Når du har vasket bilen kan vandet fjernes (Her kan du med fordel bruge vores Dip Washer) og så kan bilen coates med Dip Coat.

Du skal være opmærksom på at Plasti Dip er gummi, og gummi bliver nedbrudt af sol, vind og vejr, hvis ikke det behandles med eksempelvis Dip Coat - Vi anbefaler at bilen får Dip Coat hver gang den vaskes og/eller hver 3. uge.

Er din bil lavet i en neon farve (Blaze, neon perler m.fl.) skal den behandles med Dip Coat min. hver 3 uge ellers forsvinder farven grundet UV stråler fra solen.